Thursday, March 15, 2012

Мэдээлэл зүй Лекц № 03

Хичээлийн сэдэв: Microsoft Word программын тухай
Хичээлийн цаг: 2 цаг
Хичээл заагч багш: Маг. Б.Пүрэвсүрэн
Утас:             e-mail: coole_0823@yahoo.com
Хичээлийн зорилго: Microsoft Word программыг эхлүүлэх,тохиргоог хийх баримтыг хэвжүүлэх  Хичээлийн зорилт: Программыг ажиллуулах,дэлгэцийн ерөнхий зохион байгуулалт,ажлын хуудсыг бэлтгэх,баримттай ажиллах,үндсэн цэсний командуудын үүрэг,хуудасны тохиргоо,баримтыг хэвжүүлэх, хадгалах,хэвлэх ажиллагааг дуусгах
Microsoft Word программын тухай 
Microsoft Word нь баримт бичиг боловсруулахад зориулагдсан Windows орчны хэрэглээний програмын нэг юм. MSWord-д баримт бичгийн боловсруулахдаа зураг, дүрс, график, хүснэгт, диаграм тэрч бүү хэл дуу авиа, хөдөлгөөн оруулж болдог. Ажиллуулахдаа: Start -> All Programs - Microsoft Word гэж ажиллуулдаг. МSWord програмд хийсэн таны баримтыг Document гэж нэрлэх ба энэ програм дээр хийсэн баримтын файл бүрийн өргөтгөл нь document буюу .doc гэсэн өргөтгөлтэй байдаг. Тиймээс өргөтгөлөөр нь ч баримтын файлыг таньж болох юм.

MSWord програмыг ажиллуулахад дараах цонх гарч ирнэ.
-Гарчгийн зурвас буюу Titlebar: Энд таны ашиглаж буй хэрэглээний програмын нэр ба баримтын нэр харагдана. Хэрэв нэр өгч хадгалаагүй бол Document 1, Document 2 …гэсэн нэртэй байна.
-Цэсний мөр буюу Menubar: баримт боловсруулах явцад шаардлагатай бүхий комадуудыг агуулсан зурвас юм.

- Хэрэгслийн мөр ба та байнга хийдэг командуудыг амархан биелүүлэхийн тулд ашиглах ба энд байх хэрэгслүүдийг өөрийн сонирхлоор нэмж хасаж болно.
Нэгэнт та текстэн мэдээлэлтэй ажиллах учраас оруулах хэсэг болох товчлуурт гарны товчлууруудын
үүрэг зориулалтыг мэдэх шаардлагатай. Компьютерийн гар дээрх товчлуурын тоо үйлдвэрлэгчээс
хамааран өөр өөр байж болох ч ерөнхий нэг бүтэцтэй байдаг. Ихэнх гар 101 товчлууртай.

Компьютерийн гарыг үндсэн 3 хэсэгт хуваадаг. Үүнд:
1. Үндсэн товчлуурууд буюу бичгийн машины хэсэг
2. Туслах гар буюу тооны машины хэсэг
3. Стандарт ба функциональ товчлуурууд, удирдлагын товчлуурын хэсэг
Үндсэн гар буюу бичгийн машины хэсэгт латин болон монгол цагаан толгойн үсгүүд, мөн тоон товчлуурууд орно. Туслах гар буюу тооны машины хэсэг: Энэ нь гарны зүүн хэсэгт байрлах ба туслах гарыг ажиллагаанд оруулах NumLock товчлуурыг асааснаар ашиглах боломжтой.Функциональ товчлуурын хэсэг: Энд F1-F12 хүртэлх товчлуурууд хамаарагдах бөгөөд тухайн програмын хувьд тодорхой үүрэг харгалзуулаад, командыг автоматаар гүйцэтгэх байдлаар ашиглаж болдог.

Стандарт товчлуур болон удирдлагын товчлуурт:
Esc- Үйлдлийг хүчингүй болгох буюу гарах Tab- Догол мөр шилжих
CapsLock-Үсгийн том эсвэл жижгээр бичихийг тохируулах, CapsLock асаатай үед томоор, эсрэг тохиолдолд жижгээр бичигдэнэ.
Shift, Ctrl, Alt- Эдгээр товчлуурууд нь бие даан үйлдэл гүйцэтгэхгүй бөгөөд бусад товчлууруудтай хавсарч хэрэглэгддэг. Жишээлбэл: Shift+Үсэг = үсгийн томоор бичнэ.Alt+F=File цэсийг нээнэ.Ctrl+S баримтыг хадгалах гэх мэт.
Space- Сул зайн урт цагаан товчлуурыг Space товчлуур гэх бөгөөд нэг даралтанд нэг хоосон зай авна.
Enter- командыг биелүүлнэ, мөн мөр шилжүүлэх
Insert-Тэмдэгтийг текстийн дундуур оруулах эс оруулахад хэрэглэнэ. Delete- Курсорын арын тэмдэгтийг арилгана.
Home- Курсорыг мөрийн эхэнд байрлуулна.
End- Курсорыг мөрийн төгсгөлд байрлуулна.
PageUp- Курсорыг хуудасны эхэнд байрлуулна.
PageDown-Курсорыг хуудасны төгсгөлд байрлуулна.
BackSpace- Курсорын өмнөх тэмдэгтийг арилгана.
Хэрэв та MS_Word програм дээр ажиллаж дуусаад гарахыг хүсвэл File цэсний Exit командаар гарна. Ингэхэд дараах цонх гарч ирнэ.




Хэрэв та хадгалахыг хүсч байгаа бол save, Don't save, энэхүү үйлдлээ хүчингүй болгоё гэвэл Cancel товчлуурыг тус тус дарна.
MSWord-д та хэд хэдэн ч баримттай зэрэг ажиллаж болох боломжтой. Уг програмд ашиглагдах командуудыг үүрэг зориулалтаас нь хамааруулж цэсүүдэд ангилсан байдаг
Шинээр баримт үүсгэх
MSWord програмыг эхлүүлэхэд шинэ баримт үүсэх боловч шинээр баримт үүсгэх хэд хэдэн арга байна. Үүнд:
1. Office buttom  New команд
2. Хэрэгслийн мөрийн хэрэглүүрийг ашиглах
3. Гар товчлуураас Ctrl+N товчлууруудын хослолоор шинэ баримт үүсгэж болно.
Хуудасны тохируулга хийх

Баримт боловсруулах явцад цаасны хязгаар буюу хуудасны хэмжээг тохируулах шаардлага гардаг. Үүний тулд page layout цэсний Page Setup командыг сонгоно. Үүнд:
Мargins - Цаасны хязгаарыг тохируулах
Top- хуудасны дээд хязгаар
Bottom- хуудасны доод хязгаар
Inside- дотор буюу зүүн талын хязгаар
Outside- гадна буюу баруун талын хязгаар
Gutter- хуудасны үдээсний зайн хэмжээ
Gutter position- үдээсний байрлал заах
Orientation-байрлал тодорхойлох хэсэг
Portrait- хуудсыг босоо байдлаар байрлуулах
Landscape- хуудсыг хэвтээ байдлаар байрлуулах
Pages-хуудас тохируулах хэсэг
Multiple pages- олон хуудсанд нэг зэрэг хуудасны хязгаар тавих
Sheets per booklet-
Баримтыг хадгалах
Үүсгэсэн баримтыг 3 аргаар хадгалж болно.Үүнд:
1. File цэсний Save команд
2. Хэрэгслийн мөрийн хэрэглүүрийг ашиглана
3. Гар товчлуураас Ctrl+S товчлуурын хослолоор тус тус хадгалж болно.
Хадгалах нэрээ бичих хэсэг
MS_Word програмаас гарах
Хэрэв та өөрийн үүсгэсэн баримтыг хадгалаад гарахыг хүсвэл File цэсний Exit командыг ашигладаг. Харин баримтыг хаах үед Office buttom цэсний Close командаар эсвэл Alt+F4 /идэвхтэй ажлын цонхыг хаах/ товчлуурын хослолоор хааж болно.

Баримтыг нээх

Өмнө үүсгэж хадгалсан баримтыг дахин нээхдээ:
1.  Office buttom  цэсний Open командыг ашиглана
2. Хэрэгслийн мөрийн хэрэглүүрийг ашиглана
3. Гар товчлуураас Ctrl+O товчлуурын хослолоор нээж болно.
Баримтанд хэвжүүлэлт хийх
Баримтын текстийн өнгө, хэлбэр хэмжээ, үсгийн шрифт, сүүдэр гэх зэргийг хэвжүүлэлт хийх гэж нэрлэдэг. Баримтанд хэвжүүлэлтийг хийхдээ Format цэсний Font командыг ашиглан гүйцэтгэдэг.

Font - үсгийн фонтыг тохируулах хэсэг
Font- үсгийн фонтыг сонгох
Font style- үсгийн хэлбэрийг сонгох
Size- үсгийн хэмжээг сонгох
Font color- үсгийн өнгийг сонгох
Underline style- үсгийн доогуур зураас гаргах эсэхийг сонгох
Underline color- доогуур зураасны хэлбэрийг сонгох
Effects- төрөл бүрийн эффектүүдийг сонгодог.
Character Spacing хэсэгт та тэмдэгт хоорондын зайг тохируулна
Text Effects-хэсэгт өөрийн текстэндээ төрөл бүрийн эффектүүдийг /хөдөлгөөнүүдийг/ оруулна.
Баримтанд хүрээ оруулах
Өөрийн баримтанд хүрээ оруулахдаа: Format цэсний Borders and Shading командыг сонгоно.
Зураасны хэлбэр
Урьдчилан
Зураасны өнгө
Зураасны өргөн
Borders- баримтандаа хайрцагласан хэсэг хүрээг оруулах Page border- Хуудасны хүрээ оруулах
Shading- Сүүдэр оруулах хэсэг
Баримтанд дугаарлалт оруулах
Текстэнд дугаарлалт болон тэмдэглэгээ оруулахдаа Format цэсний Bullets and Numbering командыг ашиглах ба хэрэгслийн мөрийн
Bulleted-тэмдэглэгээ оруулах
Numbered- дугаарлалт оруулах
Outline Numbered- дэд дугаарлалтыг оруулах
List Styles- жагсаалтыг дэд эрэмбээр дугаарлах

No comments:

Post a Comment